صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فقه، علوم قرآنی و حدیث / آقابزرگ تهرانی /

فهرست مطالب

آقابزرگ تهرانی


آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 30 آبان 1398 تاریخچه مقاله

آقا بُزُرْگِ تِهْرانی، محمدمحسن بن علی بن ‎محمدرضا ‎بن‎ ‎محسن ‎بن علی‎اکبر (11 ربیع‎الاول 1293-13 ذی‎الحجۀ 1389ق /  7 آوریل 1876-20 فوریه 1970م)، فقیه و کتاب‎شناس شیعی امامی. در تهران زاده شد. پدر و پدربزرگش از روحانیون این شهر بودند. جدّ‌ بزرگش، حاج محسن، بازرگان بود و به یاری منوچهرخان معتمدالدولۀ گرجی، نخستین چاپخانۀ ایران را بنیاد نهاده بود.
آقابزرگ تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسۀ دانگی آغاز کرد و در مدرسۀ پامنار و سپس در مدرسۀ فخریه (مروی) ادامه داد. ادبیات عرب را نزد شیخ محمدحسین خراسانی و شیخ محمدباقر معزالدوله، منطق را نزد میرزا محمد قمی، سطوح اصول را نزد سیدعبدالکریم مدرسی، سیدمحمدتقی تنکابنی و شیخ محمدتقی نهاوندی، سطوح فقه را نزد میرزا محمدتقی گرکانی و شیخ‎علی نور ایلکایی آموخت و اندکی ریاضیات نیز نزد میرزا ابراهیم زنجانی فرا گرفت. همچنین به مطالعاتی در تاریخ ادبیات و رجال حدیث پرداخت.
وی در 10 جمادی‎الثانی 1315ق / 6 نوامبر 1897م به قصد ادامۀ تحصیل به نجف رفت و از این تاریخ تا 1329ق / 1910م در این شهر نزد حاج میرزا حسین نوری، شیخ محمدطه نجف، سیدمرتضیٰ کشمیری، حاج میرزا حسین میرزاخلیل، آخوند ملامحمّدکاظم خراسانی، سیداحمد حایری تهرانی، میرزا محمدعلی چهاردهی، سیدمحمدکاظم یزدی و شیخ‎الشریعۀ اصفهانی به کسب دانش پرداخت. در 1329ق / 1912م به کاظمین رفت و به منظور تدوین بزرگ‎ترین دایرةالمعارف کتاب‎شناسی شیعی، یعنی الذریعة الی‎تصانیف‎الشیعة به تحقیق و تتبع پرداخت. چندی بعد به سامرا رفت و و ضمن ادامۀ کار خود در آنجا، در مجلس درس میرزا محمدتقی شیرازی نیز حاضر شد. در 1335ق /  1917م به کاظمین بازگشت، دو سال درآنجا ماند و باز به سامرا رفت. در 1354ق / 1935م به نجف بازگشت و به منظور چاپ الذریعة، چاپخانه‎ای به نام مطبعةالسعادة بنیاد نهاد، اما دولت پادشاهی عراق به بهانه‎های گوناگون مانع کار وی گردید. شیخ جلد نخستین ذریعه را در مطبعة الغریٰ به چاپ رساند، اما انتشار آن، باز هم در نتیجۀ مخالفت دولت عراق 6 ماه به تعویق افتاد.
آقابزرگ برای تدوین و تکمیل این دایرةالمعارف به سفرهای طولانی نیز پرداخت. از بیشتر کتابخانه‎های عمومی عراق و ایران و سوریه و فلسطین و مصر و حجاز و بسیاری از کتابخانه‎های خصوصی در این کشورها دیدن کرد و به بررسی کتب آنها پرداخت. وی در 62 کتابخانه شخصاً کاوش کرد و فهرستهای بسیاری از کتابخانه‎های دیگر را نیز مورد مطالعه قرار داد.
فراهم شدن دایرةالمعارفی مانند الذریعة، آرزوی بسیاری از دانشمندان شیعی بود. جای خالیِ فهرست آثار نویسندگان شیعی، از مدتها پیش احساس می‎شد. در فهرستهای مشابه از آثار دانشمندان مسلمان که توسط پژوهشگران دیگر مذاهب تدوین می‎گشت، آثار بزرگان شیعه مورد بی‎اعتنایی قرار می‎گرفت، و در همین اواخر جرجی زیدان، ادیب مسیحی عرب، در تاریخ آداب اللغة العربیة، نقش شیعه را در بنای فرهنگ اسلامی بسیار اندک شمرده بود. این امر، بر فقهای شیعه گران افتاد و تنی چند از آنان گرد هم آمدند و 3 تن از ایشان به قصد معرفی دانشمندان این مذهب و آثار آنان و دفع دعوی باطل جرجی زیدان وظایفی برعهده گرفتند. شرح نقش شیعیان در علوم اسلامی به سیدحسن صدر واگذار شد و وی در کتاب تأسیس الشیعة الکرام لفنون‎الاسلام، به این کار پرداخت. شیخ محمدحسین کاشف‎الغطاء در بیان نادرستیها و لغزشهای کتاب جرجی زیدان، نگارشِ المراجعات الریحانیة والنقود والردود را آغاز کرد و آقابزرگ تألیف الذریعه را برعهده گرفت. سیدحسن صدر همچنین برآن بود تا نامهای بزرگان شیعه را در مجموعه‎ای زیر عنوان وفیات الاعلام من الشیعةالکرام گرد آورد، اما تنها به اندکی از این کار، که به 3 سدۀ نخستین تاریخ اسلام مربوط می‎شد توفیق یافت. آقابزرگ دنبالۀ کار وی را گرفت و تدوین دایرةالمعارف رجالی بزرگی را، شامل نامهای عالمان شیعه، از سدۀ 4 تا 14ق / 10 تا 20م آغاز کرد. وی ابتدا برای این مجموعه، عنوان کلی وفیات‎الاعلام بعد غیبةالامام را برگزید و چون در مجلدات مربوط به سدۀ 14ق / 20م ذکر نامهای علمای زنده را نیز مصلحت شمرد، آن عنوان را به طبقات اعلام‎الشیعة تغییر داد.
آقابزرگ از بسیاری از محدثین مذاهب گوناگون اجازۀ نقل حدیث یافته است. از این جمله‎اند: میرزاحسین نوری، سیدمحمدعلی شاه عبدالعظیمی، شیخ علی خاقانی، شیخ محمدصالح آل طعان بحرانی، شیخ موسیٰ کرمانشاهی، سید ابوتراب خوانساری، شیخ علی کاشف‎الغطاء، سیدحسن صدر، شیخ محمدعلی ازهری مالکی (رئیس مدرسان مسجدالحرام)، شیخ عبدالوهاب شافعی (امام جماعت مسجدالحرام)، شیخ ابراهیم بن احمدالاحمدی (از فقهای مدینه)، شیخ عبدالقادر طرابلسی (مدرس حرم شریف) و شیخ عبدالرحمن علیش حنفی (مدرس الازهر). در میان بزرگانی که از او اجازۀ نقل گرفته‎اند، این علما شایان ذکرند: حاج‎آقا حسین بروجردی، عبدالحسین شرف‎الدین عاملی، شیخ عبدالحسین امینی، سیدعبدالهادی شیرازی، شیخ محمدرضا آل یاسین، شیخ محمدحسن مظفر، سید هبةالدین شهرستانی، میرزا محمدعلی اردوباری، سید محمدحسین طباطبایی، سیدمحمدصادق بحرالعلوم، سیدشهاب‎الدین مرعشی. آقابزرگ 2 بار ازدواج کرد و دارای 5 پسر و 4 دختر شد. وی پس از یک بیماری طولانی در نجف اشرف درگذشت و بر طبق وصیتش، در کتابخانۀ خود که آن را برای استفادۀ علما و طلاب وقف کرده بود، به خاک سپرده شد.
مهم‌ترین آثار او از این قرار است: 1. الذریعة الی تصانیف‎الشیعة، شامل 26 جلد که جزء نهم آن در 4 مجلد است، و میان سالهای 1357-1397ق /  1938-1977م در نجف و بیروت به چاپ رسیده است. 2. طبقات اعلام الشیعة، شامل 11 جزء بدین ترتیب: نوابغ‎الرواة فی رابعة المآت، بیروت، دارالکتاب العربی، 1391ق / 1971م؛ النابس فی القرن الخامس، بیروت، دارالکتاب العربی، 1391ق / 1971م؛ الثقاة والعیون فی سادس‎القرون، بیروت، دارالکتاب العربی، 1392ق / 1972م؛ الانوار الساطعة فی المائة السابعة، بیروت، دارالکتاب العربی، 1392ق / 1972م؛ الحقایق الراهنة فی المائة الثامنة، بیروت، دارالکتاب العربی، 1392ق /  1972م؛ الضیاءاللامع فی عباقرة القرن‎التاسع، دانشگاه تهران، 1362ش؛ احیاءالداثر فی مآثر اهل القرن العاشر، دانشگاه تهران؛ الروضةالنضرة فی تراجم علماء المائةالحادیة عشرة، (زیر چاپ)؛ الکواکب‎المنتثرة فی‎القرن الثانی بعدالعشرة، (خطی)؛ الکرام‎البررة فی‎القرن‎الثالث بعدالعشرة، نجف، 1373-1377ق / 1954-1958م؛ نقباءالبشر فی‎القرن‎الرابع عشر، نجف، 1373ق، 3. مصفی المقال فی مصنفی علم‎الرجال، تهران، 1337ش؛ 4. المشیخة، نجف، 1356ق /  1938م؛ 5. هدیةالرازی الی المجدد‎الشیرازی، کربلا، 1383ق / 1963م؛ 6. النقداللطیف فی نفی‎التحریف عن‎القرآن الشریف (خطی)؛ 7. توضیح‎الرشاد فی تاریخ حصرالاجتهاد، قم، 1401ق / 1981م؛ 8. تفنید قول‎العوام بقدم‎الکلام (خطی)؛ 9. ذیل‎المشیخة، نجف، 1355ق / 1937م؛ 10. ضیاءالمفازات فی طریق مشایخ‎الاجازات، (خطی)؛ 11. اجازات الروایة و الوراثة فی القرون الاخیرة الثلاثة (خطی)؛ 12. حیات الشیخ الطوسی نجف، 1376ق / 1956م، (همچنین در مقدمۀ تفسیر‎التبیان چاپ شده است: بیروت، داراحیاءالتراث العربی)؛ 13. مستدرک کشف‎الظنون، یا ذیل کشف‎الظنون، تهران، مکتبةالاسلامیة و جعفری تبریزی 1387ق / 1967م.

مآخذ

آقابزرگ، تاریخ حصرالاجتهاد، قم، مطبعةالخیام، 1401ق، صص 55-66؛ همو، الذریعة، 1 /  مقدمه، 129، 308، 2 / 70، 428، 3 / 71، 4 / 216، 383، 5 / 8، 7 / 34، 8 / 86، 87، 10 /  / 26، 27، 51، 11 / 304، 13 / 31، 15 / 127، 128، 130، 146، 202، 18 / 18، 269، 20 / 82، 151، 21 / 5،4، 130، 24 / 1، 115، 271، 278، 315، 25 / 123، 207، 274؛ همو، طبقات اعلام الشیعة، (القرن الرابع)، بیروت، دارالکتاب العربی، 1971م، مقدمه؛ حکیمی، محمدرضا، شیخ آقابزرگ تهرانی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، صص 3- 28؛ خلیلی، جعفر، موسوعة العتبات المقدسة، بغداد، دارالتعارف، 1965م، 2 / 261-262؛ زیدان، جرجی، تاریخ آداب اللغةالعربیة، قاهرة، دارالهلال، 1957م، 2 / 384؛ عبدالرحیم، محمدعلی، شیخ‎الباحثین آغابزرگ الطهرانی، نجف، 1390ق، جمـ ؛ مشار، خانبابا، فهرست چاپی عربی، ص 58، 344، 392، 605، 857؛ منزوی، علینقی، «الذریعة و آقابزرگ تهرانی»، آینده، س 6، شم‍ 3-4، 7- 8 (خرداد ـ تیر، مهر ـ آبان، 1359ش)، صص 247-253، 588-596.

کاظم موسوی بجنوردی

 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: